De regels voor het overstappen naar een andere provider zouden wettelijk vastgelegd moeten worden volgens staatssecretaris Mona Keijzer. De zelfregulering door telecomproviders zou ook zijn grenzen hebben.
In een brief naar de Tweede Kamer schrijft Mona Keijzer dat de zelfregeling kan voortbestaan waar het kan, maar dat er regels toegepast worden waar het moet. Het overstappen naar een andere provider kan al langer, maar sinds 2009 bieden providers de zogenaamde overstapdienst aan. Deze dienst zorgt ervoor dat je oude abonnement wordt opgezegd en dat je het huidige telefoonnummer kan behouden.
Maar volgens Keijzer verloopt deze overstapdienst niet geheel vlekkeloos en moet het voor consumenten makkelijker zijn om over te stappen naar een andere provider. Volgens Keijzer zouden de gebundelde diensten ervoor zorgen dat klanten minder snel overstappen. Omdat er een toename plaatsvindt van het aantal Nederlanders dat een alles-in-1 pakket heeft, zou het overstappen ook steeds moeilijker worden.
Het nieuwe wetvoorstel zou ervoor zorgen dat klanten worden geïnformeerd door beide providers wanneer een overstap heeft plaatsgevonden, klanten geen dubbele facturen krijgen en dat klanten geen afsluiting van dienst krijgen door providers.
Keijzer komt met het voorstel naar aanleiding van een rapport over de overstapregelingen tussen providers. De conclusie van dat rapport zou zijn dat een wettelijke basis cruciaal is wil de effectiviteit van zelfregulering hoog zijn door providers.
Staatssecretaris Mona Keijzer wil in 2018 een consultatie opstarten. Daarna weten we of de overstapservice door providers wettelijk vastgelegd gaat worden.