De vier-jarige Aaron Alberga uit Leiden mag van geluk spreken met zijn creatieve ouders: ze hebben zijn idee voor een spel omgezet in een heuse iPhone en iPad app! Het idee voor de app ‘Monsters en Auto’s‘ begon bij Aaron zelf; hij liet zijn tekeningen aan zijn ouders zien en vertelde hun dat het een nieuw spel moest worden. En daar begon het allemaal; Een maand later is zijn idee al in de Apple Appstore.
De ouders van Aaron zijn spelontwikkelaars die vanuit huis werken. Hun bedrijf, Juf Jannie, richt zich op het maken van educatieve apps die aansluiten op de lesstof van kinderen. Ze leren spelenderwijs met kleuren, vormen, cijfers en letters om te gaan en krijgen direct te horen wat er goed gaat en wat ze verder moeten oefenen.
Spelen met apps is bij Aaron met de paplepel ingegoten. Hij besloot daarom zelf een app te tekenen met zijn twee passies: monsters en auto’s. Het doel is eenvoudig: de monsters hebben honger naar auto’s. Jij moet ervoor zorgen dat de monsters de auto’s kunnen eten. Er zijn drie wegen met monsters en jij moet de auto’s bij de monsters brengen.
Omdat Juf Jannie educatieve apps maakt, is er een leercomponent aan het spel toegevoegd. Er worden vragen gesteld als ‘waar zie je het vierkant?’, ‘waar zie je de kleur rood’, ‘klik op het nummer 2’ of ‘druk op de letter S’. Wanneer je op het stuur met het goede antwoord klikt, begint een auto te rijden naar het monster.
Ouders Tayari en Vanessa Alberga hebben niks veranderd aan de graphics van het spel. De tekeningen van Aaron zijn ingescand en in een computerprogramma overgetekend. Tijdens de ontwikkeling kwam Aaron ook constant controleren hoe het met zijn app ging. Wanneer hij het ergens niet mee eens was (vaak de kleine details), pasten zijn ouders het aan. Al het geld wat met het spel wordt verdiend gaat naar Aarons spaarpot “Het is zijn idee en mijn man en ik hebben het uitgewerkt. Een echt familiebedrijf”, aldus de trotse moeder.
Download:
iOS
Bron: Leidsch Dagblad