Met de dure feestmaand en het nieuwe jaar voor de deur neemt de Nederlander zijn huidige uitgaven extra onder de loep. Zo ook de uitgaven voor internet, televisie en telefonie. Een tijdrovende klus, want in de wirwar aan contracten en de diversiteit in aanbieders van deze diensten is het moeilijk vergelijken en kiezen. Als onafhankelijke telecomretailer ziet Phone House als geen ander alle vraag en aanbod van Alles-in-1 pakketten het afgelopen jaar exponentieel stijgen. Reden voor Phone House om een onderzoek uit te voeren, onder meer dan 1.000 representatieve landgenoten, naar de mening van de Nederlander over – en beweegredenen voor aanschaf van – deze pakketten. De belangrijkste resultaten uit dit onderzoek worden in bericht uiteengezet.
Nederlanders hebben de afgelopen jaren steeds vaker de keuze gemaakt om meerdere diensten bij één aanbieder onder te brengen, daar bijna negen op de tien (87%) Nederlanders een gecombineerd pakket afneemt. Naast de immense populariteit van Alles-in-1 pakketten (62%) worden ook de combinatiepakketten van televisie en internet (14%) en vaste telefonie en internet (10%) door Nederlandse huishoudens afgenomen. De voornaamste redenen om een Alles-in-1 pakket af te nemen zijn gemak en kostenvoordeel, zo blijkt uit het onderzoek van Phone House. De top 5 van de belangrijkste redenen voor Nederlanders om wel of geen Alles-in-1 pakket af te nemen zijn:
Waarom wel Alles-in-1 pakket:
- Alles bij 1 aanbieder afnemen is overzichtelijker (27%)
- Op jaarbasis voordeliger (24%)
- Slechts 1 Factuur (8%)
- Sneller internet (8%)
- Slechts 1 servicedesk (6%)
Waarom geen Alles-in-1 pakket:
- Tevreden over huidige aanbieders (46%)
- Bang voor hogere kosten (19%)
- Geen zin om zich erin te verdiepen (18%)
- Bang om een periode zonder verbinding te zitten (9%)
Niet alle apparaten aangesloten op Alles-in-1 pakketVerslaafd aan harddiskrecorder en second screen
Gebruikers van een Alles-in-1 pakket kunnen veelal profiteren van geavanceerde mogelijkheden op het gebied van televisie, internet en telefonie. Waar vroeger een ouderwetse videorecorder werd gebruikt om favoriete programma’s op te nemen, kunnen veel consumenten ‘televisie opnemen’ met hun Alles-in-1 pakket via de (bijgeleverde) harddiskrecorder. Voor 35% van de gebruikers is dit een onmisbare functie geworden van het combinatiecontract. Daarnaast beleeft een kwart van de gebruikers veel plezier aan het pauzeren van de televisie (25%). Bijna een vijfde van de Nederlanders met een Alles-in-1 pakket heeft interesse voor televisie kijken op tablet of smartphone (22%) en muziekdiensten zoals Spotify (19%). Vooral jongeren zijn vaker dan de oudere generaties geïnteresseerd in de second screen functionaliteit (televisie kijken op smartphone of tablet: 31% vs. 14%) en ‘muziekdiensten’ (30% vs. 11%).
Nederlandse huishoudens met een Alles-in-1 pakket hebben gemiddeld 2 televisies, 1,3 laptops, 1,3 radio’s en 1,2 computers in huis. Wat in het onderzoek van Phone House opvalt, is dat de huishoudens vaak nog niet optimaal gebruik maken van het Alles-in-1 pakket. Zo hebben zij ‘slechts’ 1,3 televisies (verschil -0,7), 1,1 laptops (-0,2), 0,6 radio’s (-0,7) en 1,1 computers (-0,1) aangesloten op dit pakket. Ook smartphones worden vaak niet gekoppeld aan het Alles-in-1 pakket (bezit: 1,1 vs. aangesloten: 0,7). Geconcludeerd kan worden dat Nederlanders nog beter gebruik kunnen maken van hun Alles-in-1 pakket. Nick Willcox, Managing Director van Phone House Nederland herkent dit: “Consumenten gaan er vaak vanuit dat een Alles-in-1 pakket alleen gebruikt kan worden voor de televisie in de woonkamer, de belangrijkste computer en de vaste telefoon, maar er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Zo kunnen consumenten via een aantal Alles-in-1 pakketten, vaak televisie kijken op hun smartphone of tablet, waardoor ze bijvoorbeeld in staat zijn om op hetzelfde moment twee belangrijke voetbalwedstrijden te volgen. Bij de keuze, voor welk Alles-in-1 pakket bij je past, is het goed om in kaart te brengen welke apparaten je daar graag allemaal op wilt aansluiten. Daarom brengen wij in de winkels van Phone House het bezit en gebruik van apparaten in huis in kaart. Op deze manier kunnen we samen kijken welk pakket het beste bij de klant zijn situatie past en weet de klant dat hij alle functionaliteiten optimaal gebruikt.”
Mobiele telefonie en energiecontract ook in combinatiecontract
Een Alles-in-1 pakket bestaat nu meestal uit de diensten: internet, vaste telefonie en (digitale) televisie. Maar voor de ondervraagden in het onderzoek van Phone House hoeft het niet bij deze drie te blijven. Zo is mobiele telefonie volgens 38% van de Nederlanders een goede toevoeging aan het Alles-in-1 pakket. Ook staat één op de tien Nederlanders open voor toevoeging van ‘energie’ aan het Alles-in-1 pakket. Maar zelfs daar blijft het niet bij. Kleine groepen staan zelfs open voor opname van het abonnement bij de sportschool, de hypotheekkosten en verzekeringen in het Alles-in-1 pakket.
Winkel als oriëntatieplatform voor Alles-in-1 pakket nog onbenut
Internet is een bron van informatie voor Nederlanders wanneer zij een Alles-in-1 pakket willen afsluiten. Zo heeft 69% van de Nederlanders met een Alles-in-1 pakket zich hiervoor online georiënteerd en heeft maar liefst 55% zijn Alles-in-1 pakket online afgesloten. Ook vergelijkingssites (17%) en onafhankelijke websites (16%) zijn in trek voor het bekijken en vergelijken van verschillende Alles-in-1 pakketten. Vooral bij mannen zijn vergelijkingssites populair (mannen: 20% vs. vrouwen: 14%), waar vrouwen zich vaker laten leiden door hun partner (vrouwen: 11% vs. mannen: 3%). Nederlanders met een Alles-in-1 pakket hebben hun weg naar onafhankelijke winkels, zowel in het oriëntatieproces (4%) als tijdens de verkoop (3%), nog niet gevonden. Nick Willcox, Managing Director van Phone House Nederland schrikt niet van het kleine percentage consumenten voor Alles-in-1 pakketten in de winkels van Phone House. “Wij zijn blij dat Nederlanders online de weg weten te vinden naar onafhankelijke websites zoals www.phonehouse.nl, maar ook op de winkelvloer zien wij sinds een aantal maanden een stijgende lijn. Ons personeel is op de hoogte van de laatste trends en aanbiedingen en veel van onze winkels zijn de afgelopen periode uitgerust met een live-demo opstelling van een Alles-in-1 pakket. Op deze manier kunnen consumenten, ook op de winkelvloer, volop inspiratie opdoen over de mogelijkheden en functionaliteiten van een Alles-in-1 pakket. Daarnaast kunnen wij door onze onafhankelijkheid diverse aanbieders van Alles-in-1 pakketten vergelijken en zo de klant van een passend advies voorzien.”
Man klaart klus binnen kwartier, vrouw neemt pakket met installateur
De overgang naar een Alles-in-1 pakket wordt zeer positief beoordeeld met een gemiddeld rapportcijfer van een 7,7. Zes op de tien Nederlanders (61%), die geprobeerd hebben het Alles-in-1 pakket te installeren, had geen moeite met de installatie van het Alles-in-1 pakket. Zo installeerde driekwart van de Nederlanders het Alles-in-1 pakket binnen een uur en bij 18% van de Nederlanders was dit pakket zelfs binnen 15 minuten klaar voor gebruik. Vrouwen hebben de installatie van hun Alles-in-1 pakket vaker overgelaten aan een ander (vrouwen: 8% vs. mannen: 4%) of een pakket genomen waarbij een installateur was inbegrepen (vrouwen: 18% vs. mannen: 11%), evenals de oudere generatie (ouderen: 24% vs. jongeren: 8%). De handleiding was voor 39% van de Nederlanders die zelf hun Alles-in-1 pakket hebben geïnstalleerd een leidraad voor de installatie, maar 14% heeft hier niet eens een blik op hoeven werpen. Het is maar goed dat overstappen naar – en het installeren van een Alles-in-1 pakket – soepel verloopt, want 80% van de Nederlanders zit niet graag zonder internet, televisie en vaste telefonie. Voor 33% is dit echt een drama, want hoe komt men de week door en hoe blijft men dan op de hoogte van wat er in de wereld gebeurt? Men hecht de meeste waarde aan zijn internetverbinding, want bij storing kan maar liefst 56% van de Nederlanders echt niet zonder.
Andere opvallende onderzoeksresultaten die uit het onderzoek van Phone House naar voren komen:
- Nederlanders geven hun Alles-in-1 pakket gemiddeld een rapportcijfer van 7,7 terwijl consumenten met losse aanbieders het rapportcijfer 7,3 uitdelen. Jongeren met een Alles-in-1 pakket zijn meer tevreden dan jongeren zonder pakket (Alles-in-1: 7,6 vs. losse aanbieder: 6,9). Ouderen met een Alles-in-1 pakket zijn meer tevreden dan ouderen met losse aanbieders (Alles-in-1: 7,9 vs. Losse aanbieders: 6,7).
- 55+-ers zijn vaker met een vaste telefoon aangesloten dan de jongere generatie (88% vs. 52%).
- Hoogopgeleiden hebben vaker dan laagopgeleiden wifi via een Alles-in-1 pakket (63% vs. 45%).
- In de groep Nederlanders zonder Alles-in-1 pakket overweegt bijna een derde wel een dergelijk contract af te sluiten (28%). De voornaamste reden om over te stappen zou voor 21% van de Nederlanders zijn wanneer de huidige afzonderlijke aanbieders een slechte service verlenen. Ook verhuizing (16%) wordt veel aangegeven als belangrijke reden om over te stappen naar een Alles-in-1 pakket.
De Nederlanders die al een Alles-in-1 pakket hebben, houden hun ogen echter ook niet in hun zakken. Mede omdat Nederlanders met een Alles-in-1 pakket verwachten dat een dergelijk pakket voordeliger is voor nieuwe klanten dan voor huidige klanten (54%). Ondanks dat 91% tevreden is over hun huidige aanbieder, gaat bijna een kwart van de Alles-in-1 bezitters (24%) zich in 2013 toch oriënteren op een nieuwe aanbieder.
Uiteraard staan wij in onze winkels voor u klaar om alle vragen over Alles-in-1 pakketten te beantwoorden!