Geniaal of inbreuk op privacy? De Amerikaanse provider Virgin Mobile heeft afgelopen woensdag een nieuw abonnement gepresenteerd voor ouders met kinderen onder de 18. Ouders kunnen met dit abonnement bepalen wanneer hun kinderen bepaalde apps, features en websites mogen bezoeken.
De nieuwe familiebundel van provider Virgin geeft ouders ook mobiel extra ouderlijk toezicht. Ouders kunnen als ‘primaire gebruiker’ instellen dat kinderen tijdens schooltijd bijvoorbeeld niet meer op Facebook kunnen. Het is per app in te stellen welke apps de kinderen kunnen gebruiken en wanneer. Zit je kind tijdens het eten te instagrammen? Dan blokkeer je Instagram voor een uur, twee, of misschien zelfs permanent! Daarnaast beheren ouders het aantal belminuten en smsjes van de kinderen en de grootte van de databundel. Dit aantal kan door de beheerder altijd aangepast worden.
Het nieuwe abonnement is vergelijkbaar met een prepaid bundel voor de familie. Per telefoonlijn (max. 5 stuks) met 20 minuten, 20 smsjes en geen data betaal je $6,98. Onbeperkt bellen en sms’en kost $35,- per gebruiker. Data kost $8,- voor 250 MB tot $28,- voor 2 GB. Net als Spotify bij de KPN netwerken, kun je bepaalde apps buiten het datalimiet laten vallen. Als je kind veel op Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest zit, geef je de kinderen onbeperkt toegang voor $5,- per app per telefoon (of $15,- voor alle vier). Deze optie biedt Virgin ook voor muziekprogramma’s als Spotify.
De enige telefoons die ouders kunnen beheren zijn de ZTE Emblem, LG Pulse en LG Unify, die nog los aangeschaft moeten worden. De beheerders zijn gelukkig niet gebonden aan telefoonrestricties: het managementprogramma voor ouders wordt beschikbaar gemaakt voor zowel Android als iOS.
Zitten we hierop te wachten? Aan de ene kant kun je kinderen sneller een smartphone geven en beheer je het moment dat de telefoons gebruikt worden, aan de andere kant gun je jouw kind geen privacy meer. Wat vinden jullie ervan?