Online en digitaal leesbare magazines, het bestaat al een aantal jaar en het wordt alsmaar populairder. Vooral door de opmars van de iPad. Dit blijkt een ideaal platform voor een het online magazine is. Het is namelijk vergelijkbaar met de ervaring van een print magazine. Je leest een magazine als een momentje van rust op de bank of in de trein. Met een desktop en ook met een laptop lees je minder ontspannen en kan je de pagina’s niet lekker doorbladeren. De iPad benadert deze vorm wel en leent zich om die rede uitstekend voor een online magazine. Het is een markt die vooral door veel grote merken wordt bestormd om hun klanten op een originele te binden. Maar ook kranten en van origine grote print magazines hebben een succesvolle digitale editie. We zetten enkele goede voorbeelden en vormen onder elkaar. De online magazines onderscheiden zich logischerwijs vooral in interactiviteit en flashy vormgeving van papieren edities. Ander voordeel is dat je niks meer fysiek hoeft mee te nemen. Alleen je Tablet is genoeg. We bespreken een aantal verschillende vormen en edities.
Dagbladen en magazines in appvorm
De Volkskrant biedt hun krant elke dag ook digitaal aan via een app voor de iPad. Net als Nrc Next overigens. De navigatie is voor de Volkskrant versie soms wat onhandig doordat je echt moet zoomen en scrollen door de gehele pagina waar meerdere artikelen staan gepubliceerd. Bij de Nrc kan je in de krant een artikel aanklikken dat waar je doorheen kan scrollen. Naast dagbladen zijn er ook veel print magazines te lezen via de iPad. De app van tijdschrift.nl biedt een groot aantal tijdschriften (o.a. Libelle, Revu, Grazia en Autoweek) aan via de app, waar je makkelijke losse nummers kan kopen en lezen.
DWDD
Het populaire televisieprogramma De Wereld Draait Door komt binnenkort ook met een dagelijks online magazine naast het programma. Daarmee is het eerste televisieprogramma dat zich hier aan waagt. Veel programma’s hadden natuurlijk al het zogenoemde tweede scherm met aanvullende informatie, het magazine van Dwdd moet meer kijkers ook buiten uitzendingen toegevoegde waarde bieden. Volgens Rogier IJzermans (CEO van ontwikkelaar Bonrn05) moet het een heel sociaal en persoonlijk magazine worden dat ook de aandacht van de DWDD kijkers kan behouden in de winter en-zomerstop.
KRO
Kro heeft een heuse online glossy. Niet in de vorm van een app zoals veel andere online magazines, maar ‘gewoon’ via een site in HTML. Makkelijk te gebruiken via de tablet, maar ook vanaf je desktop en laptop. Ook is de inhoud makkelijk aan te passen naar de actualiteit ook al staan er nu nog veel berichten die gerelateerd zijn aan kerst. Fijne vormgeving en redelijk wat audio en video bestandjes in verstopt. Is wel een vrij klein magazine qua omvang, maar een volwaardig magazine is hier ook niet de bedoeling (denk ik).
iFly (KLM)
Een uitgebreid magazine waar duidelijk veel aandacht en tijd aan wordt besteed. Een magazine met op elke pagina andere muziek, prachtige foto’s, filmpjes en interactie een blad waarvan je zin krijgt in vakantie. Dit magazine zorgt echt voor een complete belevingswereld op verschillende vlakken. Elke maand verschijnt dit blad met een ander thema, waarin de pracht en praal van de locaties, maar ook de bijbehorende culturen centraal staan. Daarnaast komen ook enkele inspirerende personen voorbij, prijsvragen en de broodnodige commercials. Toch zijn de commerciele uitingen niet irritant door de fijne look en feel van iFly.
Nu vooral veel print tijdschriften steeds minder succes lijken te hebben zijn originele online magazines een goed alternatief. Er is nu al genoeg keuze en dat zal zich in de toekomst alleen maar verder zal uitbreiden. Mensen met een tablet mogen zicht gelukkig prijzen en mensen zonder zullen een aanschaf moet gaan overwegen.